De Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel heeft in het tweede kwartaal zijn omzet met 9 procent zien dalen, onder druk van een lagere verkoop van Barbie en Fisher-Price.

Dat liet ’s werelds grootste speelgoedbedrijf donderdag weten.

De omzet kwam uit op 1,06 miljard dollar (783 miljoen euro). In Noord-Amerika liepen de verkopen met 8 procent terug en internationaal was sprake van een omzetdaling met 9 procent.

Barbie 15 procent in de min

De verkoop van Barbie kwam 15 procent lager uit dan een jaar eerder, terwijl die van Fisher-Price met 17 procent zakte. De nettowinst van Mattel bedroeg 28,3 miljoen dollar, tegen 73,3 miljoen dollar in het tweede kwartaal van 2013.

Topman Bryan Stockton van Mattel zei in een toelichting dat de resultaten over het afgelopen kwartaal niet voldeden aan de verwachtingen.

Lees ook

Crowdfunding moet 'Barbie' met normaal figuur op de markt zetten

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl